Kattojärjestelmäreferenssit
Normek toimitti Tikkurilan asemasillan lasiputken, portaikot hissikuilut ja katot
Julkisivujärjestelmäreferenssit
Länsiterminaali 2 rakennusurakka on osa Helsingin ja Tallinnan sataman yhteistä Twin-Port -hanketta, jossa satamatoimintoja kehitetään uusilla investoinnilla koskien niin tavara- kuin matkustajaliikenettä. Normek Oy osallistui projektiin toteuttamalla rakennuksen korkealaatuisen teräsrungon ja haasteelliset lasijulkisivut.
Terminaalin moderni, poikkeuksellisen erottuva muotoilu muistuttaa ylhäältäpäin katsottuna vesilentokonetta. Rakennukseen on käytetty kaiken kaikkiaan 6200 neliötä lasia. Kyseessä on siis uniikki rakennelma, joka mielletään myös valtavaksi lasiveistokseksi. Normek suunnitteli, toimitti ja asensi terminaalin lasijulkisivut kokonaisuudessaan sisältäen 350 metristen matkustajakäytävien ja kahteenkymmeneen metriin kohoavat terminaalirakennuksen lasiseinät sekä liuku- ja ulko-ovet.
Rakennuksen erikoinen muoto tuotti haasteita suunnitteluun. Normek Oy jalosti omat piirustuksensa julkisivutoteutuksesta pohjautuen Tuomas Silvennoisen arkkitehtisuunnitelmaan. Lasitusprofiilit, mittaluettelot ja valmistusohjeet toimitettiin alihankkijoille. Elementtien valmistuessa toteutus- ja asennussuunnittelun mukaisesti, Normek aloitti asennusvaiheen rakennustyömaalla. Teräsrungon osat valmistettiin Normekin omissa työpajoissa Oulussa, Naarajärvellä ja Alavuudella. Massiiviset toimitukset hoidettiin nopean ja luotettavan logistiikan turvin.
Vanhan terminaalin läheisyyteen avattu Terminaali 2 on tarkoitettu nimenomaan Tallinnan ja Helsingin välillä käytävän vilkkaan matkustus- ja rahtiliikenteen toiseksi päätepysäkiksi. Lukuisat palvelut viihdyttävät matkustajakuntaa mm. 300 paikkaisella kesäterassilla, jolta avautuu upeat merinäkymät aina kauas ulapalle asti. Uusi terminaali maksimoi matkustamisen mukavuuden ja sujuvuuden lyhentäen kävelymatkoja laivaannousun yhteydessä huomattavasti. Suunnittelussa on myös kiinnitetty huomiota ympäristöystävällisyyteen. Esimerkiksi valaistukseen käytettävä energia tuotetaan osittain aurinkopaneelien avulla.
Rakennusurakka aloitettiin marraskuussa 2015. Teräsrunkojen ja lasijulkisivujen osalta urakka saatettiin päätökseen vuoden 2016 lopussa. Tämä suunnilleen vuoden mittainen kompakti projekti pysyi aikataulussaan erinomaisesti, vaikka aikataulusuunnitelma oli projektissa työskennelleiden mielestä tiukkaakin tiukempi. Itämeren tuuliset sääolosuhteet vaikuttivat osaltaan lasielementtien asennukseen. Ankara tuuli vähensi mahdollisien työpäivien määrää viivyttäen valmistumista. Ahkerien, jopa 12-tuntista työpäivää puurtavien työmiesten ja osaavan johtajatiimin voimin urakka saatiin kuitenkin valmiiksi ajoissa. Erityiskiitoksensa julkisivuista vastaava Markku Peurala haluaa lähettää suunnittelutiimille – yhtäkään suunnitteluvirhettä ei esiintynyt projektin saatossa.
Terminaali 2:en avajaisia juhlittiin 27.2.2017 kun matkustajaterminaali avattiin virallisesti merimatkaajien käyttöön suunniteltua aikaisemmin. Terminaali tulee palvelemaan vuositasolla 4-5 miljoonaa matkustajaa.