Länsiterminaali 2

Länsiterminaali 2 rakennusurakka on osa Helsingin – ja Tallinnan sataman yhteistä Twin-Port- hanketta, jossa satamatoimintoja kehitetään uusilla investoinnilla koskien niin tavara- kuin matkustajaliikenteen puitteita. Normek Oy osallistui projektiin toteuttamalla rakennuksen korkealaatuisen teräsrungon ja haasteelliset lasijulkisivut tilaajan – YIT Rakennus Oy:n toimesta. Projektin vastuuhenkilönä toimii Jukka Vuori.

Terminaalin moderni, poikkeuksellisen erottuva muotoilu muistuttaa ylhäältäpäin katsottuna vesilentokonetta. Rakennukseen on käytetty kaiken kaikkiaan 6200 neliötä lasia – kyseessä on siis uniikki rakennelma, joka mielletään myös valtavaksi lasiveistokseksi. Normek suunnitteli, toimitti ja asensi terminaalin lasijulkisivut kokonaisuudessaan – sisältäen 350 metristen matkustajakäytävien ja 20:een metriin kohoavat terminaalirakennuksen lasiseinät sekä liuku- ja ulko-ovet. Lasielementit valmisti mittatilausten mukaan Piikkiössä toimiva Lasiluoto Oy.

Rakennuksen erikoinen muoto tuotti haasteita suunnittelun näkökulmasta. Tuomas Silvennoisen arkkitehtisuunnitelmasta pohjatuen Normek Oy jalosti omat piirustuksensa julkisivutoteutuksesta. Lasitusprofiilit, mittaluettelot ja valmistusohjeet toimitettiin alihankkijoille. Elementtien valmistuessa toteutus- ja asennussuunnittelun mukaisesti, Normek aloitti asennusvaiheen rakennustyömaalla – Tyynenmerenkadulla. Teräsrungon osat valmistettiin Normekin omissa työpajoissa; Oulussa, Naarajärvellä ja Alavuudella. Massiiviset toimitukset hoidettiin nopean ja luotettavan logistiikan toimesta.

Vanhan terminaalin läheisyyteen avattu Terminaali 2 on tarkoitettu nimenomaan Tallinnan ja Helsingin välillä käytävän vilkkaan matkustus- ja rahtiliikenteen toiseksi päätepysäkiksi. Lukuisat palvelut viihdyttävät matkustajakuntaa mm.  300-paikkaisella kesäterassilla – josta avautuu upeat merinäkymät aina kauas ulappaan asti. Uusi terminaali maksimoi matkustamisen mukavuuden ja sujuvuuden, lyhentäen kävelymatkoja laivaan nousun yhteydessä huomattavasti – jopa 500 metrillä. Suunnittelussa on myös kiinnitetty huomiota ympäristöystävällisyyteen. Esimerkiksi valaistukseen käytettävä energia tuotetaan osittain aurinkopaneelien avulla.

Rakennusurakka aloitettiin marraskuussa 2015. Teräsrunkojen ja lasijulkisivujen osalta urakka saatettiin päätökseen vuoden 2016 lopussa. Tämä suunnilleen vuoden mittainen kompakti projekti onnistui aikataulussa pysymisen suhteen erinomaisesti, vaikkakin aikataulusuunnitelma oli projektissa mukana työskennelleiden mielestä tiukkaakin tiukempi. Itämeren tuuliset sääolosuhteet vaikuttivat osaltaan lasielementtien asennukseen – ankara tuuli vähensi mahdollisien työpäivien määrää viivyttäen valmistumista. Ahkerien, jopa 12-tuntista työpäivää puurtavien työmiesten ja osaavan johtajatiimin voimin urakka saatiin kuitenkin ajoissa valmiiksi. Erityiskiitoksensa julkisivuista vastaava Markku Peurala haluaa lähettää suunnittelutiimille – yhtäkään suunnitteluvirhettä ei esiintynyt projektin saatossa.

Normek kiinnostui välittömästi suuresta Länsiterminaali 2:en hankkeesta ja sen mukanaan tuomista haasteista. Tarjouskilpailun voitto ja luotettavan, suurimman alalla toimijan titteli takasi tämänkin projektin saamisen. Onnistumisiin kuului teknisesti erinomainen suoriutuminen aikataulussa pysymisen lisäksi. Pääurakoitsija YIT on ollut tyytyväinen itse toteutukseen sekä mutkattomaan yhteistyöhön Normek Oy:n kanssa.

Terminaali 2:en avajaisia juhlittiin 27.2.2017 kun matkustajaterminaali avattiin virallisesti merimatkaajien käyttöön suunniteltua aikaisemmin. Terminaali tulee palvelemaan 4-5 miljoonaa matkustajaa vuositasolla.

Kuvia kohteesta

  • Check In katos teräsrakenteet
  • Länsiterminaali 2 teräsrunkorakenteet ja lasijulkisivut