Isoisänsilta

Kalasatama sai vuonna 2016 oman maamerkkinsä kun massiivinen, hohtavan valkoinen Isoisänsilta kohosi Mustikkamaan ja Kalasataman välille kaikessa komeudessaan. Normek Oy toimitti ja asensi kaikki sillan teräsrakenteet mukaan lukien kansi- ja kaarilohkot, vetotangot, kaiteet, kaapelien suojaputket ja suojaverkot. Raskaat kuljetukset aina Oulusta asti saatiin toimitettua aikataulun mukaisesti kera osaavan tiimin onnistuneen asennusurakan.

Isoisänsilta on vuonna 2011 siltatekniikkaan erikoistuneen suomalaisen insinööritoimisto Pontekin suunnittelema. Heidän luonnoksensa ”tiikerihai” voitti siltakilpailun näyttävyydellään ja dynaamisuudellaan. Helsingin kaupungin toimiessa rakennuttajana, rakennustoimisto Kreate valitsi Normekin urakoitsijaksi pääosin aikaisemman sillanrakennuskokemuksen perusteella – luottaen että hankkeen tiukassa aikataulussa pysytään.

Kalasatamassa sijaitseva silta nimettiin Isoisänniemen mukaan,  jonne sillan Mustikkamaan puoleinen pää ulottuu. Siltatyypiltään ortotrooppikantinen teräskaarisilta on kokonaisuudessaan 170 metriä pitkä – Helsingin pitkäjänteisin kevyen liikenteen silta. Se koostuu yhteensä 34:stä kappaleesta massiivisia kansi- ja kaarilohkoja.  Päällysrakenne on siis kokonaan terästä ja 7 metrinen kansi riippuu kaaresta 22:n vetotankopilarin avulla. Sillan keskikohta on leveydeltään 4 metriä ja sillan alle jää 7 metriä korkea väylä vesiliikenteelle.

Yhteensä jopa 750 tuhatta kiloa painavat osat toimitettiin Normekin Oulun työpajalta erikoiskuljetuksina aina Helsinkiin asti. Painava lasti tarjosi logistiikan osalta haasteita. Osat jouduttiin nostamaan hitsattaviksi paikalleen nosturin avulla autojen päältä – erikoisvarovaisuutta vaativa nostotyö oli oma haasteensa työryhmälle.

Normek pysyi jälleen kerran asiakkaan, rakennustoimisto Kreaten asettamassa aikataulussa tarkasti. Ensimmäiset kansilohkot saatiin paikalleen maaliskuussa 2015, viimeinen kaarilohko asennettiin kiinni heinäkuun puolivälissä. Kokonaisuudessaan siltaurakka vei valmistuakseen 2 vuotta. Projektissa työskenteli mukana 4 hitsaria, 2 asentajaa sekä työnjohtajatiimi – joka oli jatkuvasti valvomassa projektin edistymistä paikan päällä -ensiluokkaisen laadun takaamiseksi. Normek käytti sillan asennusvaiheessa mittamiestä, joka varmisti jokaisen liitoksen ja osan istuvuuden parin millin tarkkuudella.

Isoisänsilta tarjoaa suoran kulkuyhteyden Kalasataman ja Musikkamaan välille. Nopea pääsy Korkeasaaren eläinpuistoon ja 2018 valmistuvaan REDI kauppakeskukseen tulee houkuttelemaan kävijöitä niin kotimaasta kuin ulkomailtakin kulkumatkan lyhentyessä huomattavasti.

Projektissa vahvasti mukana olleen Matti Normanin mukaan Isoisänsilta on ainutlaatuinen luomus. Hän on ollut sadassa kunnassa siltaprojektissa mukana, mutta isoisänsillalla hänellä on oma arvonsa. Ainulaatuisuudesta muistuttaa myös Rakennusinsinöörien liiton RILin myöntämä vuoden 2017 siltapalkinto.

Avajaisia juhlittiin 1. kesäkuuta 2016, kun ensimmäiset kulkijat astelivat vankkaakin vankemmalle terässillalle. Onpa joku koittanut jopa kiipeillä kaarien päällä auringonoton merkeissä henkeänsä uhmaten.

Mustikkamaa tarjoaa idylliset luonnonmaisemat vehreän kasvillisuutensa ja rantojensa ansiosta. Paikka on oivallinen rentoutumiseen ja hiljentymiseen keskellä Helsingin kiireistä kaupunkimaisemaa. Alue on saanut kiitosta kävijöiltä mahtavien harrastusmahdollisuuksien puolesta.

Normek Oy osoitti jälleen luotettavuutensa ja projektiosaamisensa tässä aikataulullisesti vaativassa siltahankkeessa. Asiakkaalta saatu positiivinen palaute vahvistaa tämän todeksi.

Kuvia kohteesta